A megfejthetetlen zseni több arcát idézi meg az Óbudai Danubia Zenekar háromestés Mozart-sorozata, amely levélrészletekkel, történetekkel is körbejárja a csodagyerek, a zeneszerző-fenomén és az ember portréit. Hámori Máté karmester úgy véli: Mozart zenéjére szüksége van a közönségnek, a céljuk pedig, hogy egyre több fiatal üljön be egy-egy koncertjükre.

Mozart nem szorul rá évfordulókra, ünnepekre, különösebb apropóra, hogy elővegyék a műveit, hiszen örökké aktuális és megszólítja az embereket, akiknek szükségük van a zenéjére – mondta el tapasztalatait Hámori Máté, az együttes karmestere, aki szeptembertől vette át a művészeti vezetői posztot, és úgy véli: a zenekarépítés egyik feltétele, hogy az alapokhoz nyúlnak vissza − Mozart pedig a zenében alapvetést jelent.

Három este, három név
A több estés sorozat a zeneszerző neveire játszik rá: Wolfgang, Amadeus és Mozart. „Az első koncert a zeneszerző gyermeki énjét mutatja meg, de nemcsak abban az értelemben, hogy a legelső operanyitányát vagy zongoraversenyét hallhatja a közönség. Sokakban él a kép – az Amadeus című filmnek is köszönhetően –, hogy élete végégi megőrizte gyermekségét, humorát, amely már-már infantilizmusba csapott át. Ezt is felidézi az este” – jegyezte meg Hámori Máté. A nyitó koncerten így a későbbi, pikírt játékossággal írt művek is felhangzanak, mint a Zenei tréfa vagy a Hat német tánc.

A sorozat második része Amadeust, az Istenként szeretett, illetve Istent szerető művészt mutatja be. „Mozart csodagyerek volt, a zeneszerzők között máig egyfajta isteni szerepet tölt be, egyrészről erre utal a koncepció, másrészről arra, hogy intim kapcsolat fűzte a Gondviselőhöz” – magyarázta Hámori Máté, aki hangsúlyozta: ez a szakasz felfedező jellegűnek is nevezhető, hiszen kevésbé ismert műveket válogattak. Végül harmadik alkalommal Mozart, azaz az Ember kerül előtérbe: ekkor elsősorban az operaszerző mutatkozik be, azonban nem a sokat hallott szoprán, hanem a ritkán előadott basszusáriákkal.

A különböző Mozart-portrék kirajzolódását nemcsak a zene, hanem Eckhardt Gábor kommentárjai is segítik, aki a zeneszerző leveleiből idéz, életrajzi adatokkal és a művek születésének körülményeivel színesíti az előadást. „Sokoldalú művész, aki mögött hihetetlen életmű áll. Az utókort, beleértve a zeneművészeket, a kutatókat és közönséget ezért egyaránt érdekli, hogy ki is volt ő valójában. A kézirataiban alig találtak javítást, olyan mintha isteni sugallatra írta volna őket, szinte emberfeletti a tökéletességük” – fejtette ki a karmester, mit is érthetünk a három estén át tárgyalt Mozart-jelenség alatt.

Húszévesen új arculat
A Mozart-sorozat már érezteti az idei több szempontból is különleges évadot. A Zenekar decemberben ünnepli 20 éves fennállását, ennek alkalmából a Zeneakadémián játszott bérletsorozat december 9-ei előadásán az együttes alapítója, Héja Domonkos vezényel majd, a születésnaphoz kötődő további programokat azonban csak január elején fedi fel az Óbudai Danubia Zenekar.

A húszéves évforduló arculatváltást is hoz magával: megújult honlap, tematika, repertoár várja a közönséget. „Egy kiváló zenekarról beszéltünk, amely tehetségben, színvonalban kétségbevonhatatlan értéket képvisel –ez az, amit mindenképp meg akartam őrizni” – jegyezte meg Hámori Máté a szeptemberben átvett művészeti vezetői feladatok kapcsán. Hozzátette: ahhoz, hogy valaki a saját érdekeit, véleményét markánsan képviselhesse, hasonlóan markáns arculatra van szüksége. „Tartalmilag is differenciálunk a meglévő és a meghódításra váró közönség között. Szeretnénk megszólítani a fiatal értelmiséget, akik nem feltétlenül hallgatnak komolyzenét, mégis fogékonyak a kultúrára” – fejtette ki a legfőbb célokat a karmester.

Széles-Horváth Anna, Kultúra.hu, 2013. 11. 27