Somos Csaba

karmester

SomosCsaba_FN-555x500

Több mint harminc éve rendszeres vendégkarmestere és karnagya számos hazai szimfonikus zenekarnak és kórusnak, zsűritagja rangos kórusversenyeknek. 2016. január 1-től a Nemzeti Énekkar karigazgatója. Elődje, Antal Mátyás leköszönése után, a hagyomány töretlensége érdekében a két karnagy egymás mellett, egymással szorosan együttműködve dolgozott az énekkarral több hónapon keresztül. Az 1970-ben született Somos Csaba már középiskolás évei alatt rendszeresen énekelt a Debreceni Kodály Kórusban, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen, a karmester-diploma megszerzése előtt ének-zenetanár és karnagy-diplomát szerzett 1994-ben a magyar kórusvezető hagyomány jelentős képviselői, Erdei Péter, Párkai István és Jobbágy Valér tanítványaként. Már egyetemi évei alatt is tevékenykedett kórusvezetőként; pályájának jelentős részét a Vasas Művészegyüttes Énekkarának élén töltötte, amelynek 1992 és 2009 között, két év megszakítással volt vezető karnagya. Emellett 2002-ben megalapította saját együttesét, a Vass Lajos Kamarakórust – ennek jelenleg is vezetője. Számos hazai és nemzetközi versenyen ért el kiemelkedő helyezést: a Vass Lajos Kamarakórussal a görögországi Prevezában és a macedóniai Ohridben első helyen végzett, a Velencében megrendezett Venezia in Musica nemzetközi kórusversenyen szintén első díjat, valamint nagydíjat nyert együttesével. A Magyar Rádió Énekkarának vezető karnagyaként dolgozott 2009 és 2013 között, 2013 óta a Zeneakadémia tanára, valamint Alma Mater Kórusának karnagya, 2012-től a Magyar Kórusok, Zenekarok és Népzenei Együttesek Szövetségében (KÓTA) a művészeti bizottság elnöke. Zeneigazgatói poszton állt a debreceni Csokonai Színházban (2000–2004), majd a Pécsi Nemzeti Színházban (2004–2007), vendégkarmesterként és karnagyként számos magyar szimfonikus zenekarral és hivatásos kórussal lépett fel. Karnagyként gyakran hívják Spanyolországba, Olaszországba, Oroszországba, Romániába, Görögországba, Macedóniába, Ausztriába és Németországba, továbbá rendszeresen hívják zsűrizni zenei versenyekre, valamint fesztiválok művészeti testületébe. Munkásságát 2002-ben Rubányi-díjjal, 2014-ben Liszt-díjjal ismerték el.

Somos Csaba fő hitvallásának a szenvedélyes interpretációt tartja; úgy véli, a technikai tökéletesség mellett ez jelenti a legfontosabb zenei átütőerőt. Izgalmas műsorválasztásaiban nyitottság, a kortárs művek iránti elkötelezettség nyilvánul meg, művészi koncepciójában fontos helyet foglalnak el a tematikus hangversenyek. Ezek részben az énekkar repertoárjának bővítését szolgálják, másfelől lehetőséget adnak arra, hogy felkérésére kortárs szerzők komponáljanak az adott műsorhoz kapcsolódó műveket, különös tekintettel a legfiatalabb zeneszerző generációra. A karnagy nevéhez fűződnek francia költőkhöz, Shakespeare-hez, Dante és Goethe költészetéhez kapcsolódó a cappella koncertek; az általa vezetett amatőr és professzionális kórusokkal számos rádiófelvétel készült.